Meest complete aanbod surfvakanties Geen boekingskosten Gratis advies 4.8 /5

Quality check: Portugal – juni 2018 (part 1)

SW Meets Portugal

Eind mei 2018 zijn Hans en Olmo van SurfaWhile naar Portugal gegaan voor een werkbezoek. Portugal wordt een steeds populairdere surf-bestemming en voor ons werd het weer eens tijd om naar dit prachtige land te reizen om zo meer te leren over surfen in Portugal. In 7 dagen zijn er totaal 18 accommodaties bezocht en wij vinden het leuk om jullie daar het een en ander over te vertellen. Hoe ziet zo’n werkbezoek er nou uit, en wat levert het precies op?

Vanaf het vliegveld van Porto reden we per auto richting Valadares, net onder Porto. Hier bezochten we onze eerste partner, een surf house met een mooi zwembad en een aantal 2-persoonsbungalows in de tuin. We werden opgevangen door Bruno, de manager van het surf house en Pedro, de manager van de surf school. Zij lieten ons het huis zien, vertelde ons meer over de gasten en de surflessen. Na een kijkje genomen te hebben op het strand was het tijd voor de lunch, en dat lieten wij ons niet een tweede keer zeggen. Bij ‘Café Da Praia’ bestelden we beide een Francesinha – een typisch gerecht uit Porto en omstreken (een soort broodje steak, met verschillende soorten ham, kaas en een speciale saus waar niemand het recept van weet) – we konden weer even vooruit. Vervolgens zijn we doorgereden naar Esmoriz, waar een bezoekje aan partner nummer 2 op de planning stond. Wederom kwamen we in een leuk en gezellig surf house met een erg persoonlijke sfeer. ‘s Avonds zijn we naar een lokale ‘taverna’ geweest, een simpel maar kwalitatief erg goed buurt restaurant waar ze heerlijk vlees serveerden.

Surfen in Porto

De volgende ochtend zijn we van Esmoriz naar Cortegaça gereden, een stukje van enkele minuten. Onze partner heeft hier nog een surf house, iets meer gericht op koppels en families. Hier zijn wij zelf ook even het water in gegaan om de golven te testen en sufen kon hier zeker! Na een ontmoeting met een aantal surf leraren en enkele gasten was het tijd om door te rijden. Nazaré staat bekend als plek waar de hoogste golven ter wereld gesurft worden en wij keken er beiden erg naar uit om deze plek te bezoeken. Deze hoge golven zijn er alleen in het najaar/winter, maar desalniettemin was het bezoekje de moeite zeker waard. Zoals je op onderstaande foto kunt zien, was er een museum ingericht, speciaal voor surfers die de metershoge golven (tot 24 meter hoog!!!) hebben getrotseerd.

Na Nazaré zijn we doorgereden naar Baleal waar tevens een partner van ons zit. Ook hier werden we weer uiterst hartelijk opgevangen en kregen we een rondleiding van Marta en Bruna, 2 Portugese vrouwen die verantwoordelijk zijn voor de receptie en de boekingen van het surf camp. Het surf camp beschikt over 2 hostels, een aantal surf villa’s (ideaal voor families) en nog enkele appartementen. Hoewel dit als aardig veel klinkt, lukt het ze toch om dit goed te balanceren en blijft de persoonlijke aandacht zeker aanwezig. Het leuke was wel weer dat de gasten erg veel vrijheid genieten in de accommodaties, waar ze in principe maar nauwelijks personeel van het surf camp tegenkomen. Als ze dat willen, kan het wel altijd, want de receptie is altijd open en ook zijn de surf leraren altijd op het strand.

Op het strand van Baleal heeft het surf camp een eigen bar (Bar do Bruno – zeer bekend in heel Portugal) en surf school. De surf school is direct aan het strand gelegen, zodat je nooit met een surf board hoeft te zeulen. Indien de omstandigheden op de main beach wat minder zijn, zijn er nog tal van andere stranden nabij waar er goed gesurft kan worden. Dit was het bijzondere aan Baleal, het is gelegen op een schiereiland en het wordt omringt door stranden waar gesurft kan worden. Al deze stranden liggen in een andere richting, waardoor de wind en de golven (bijna) altijd wel ergens ideaal zijn voor surfers van een bepaald niveau.

In Baleal werd er lekker gesurft! De lessen waren net gestart, waar wij even een kijkje konden nemen. Maar al snel moesten wij door naar Ericeira – misschien wel dé beste surfspot van Portugal. Eerst ontmoetten we Samuel, de eigenaar van een surf hostel en een klein resort met een aantal chique bungalows (villa’s) en 2 grote surf huizen met een aantal 2-persoonskamers. Samen met zijn vrouw hebben we om de tafel gezeten en hebben we uitgebreid gekeken naar hoe het surfen in Ericeira ervoor staat. Hierna stond er nog een bezoek in Ericeira op de planning, iets waar we erg naar uitkeken. Hier gingen we op bezoek bij Steve en Susie, die ons toevallig een aantal weken geleden benaderden of we eens langs wilden komen om hun surf house te zien. Achteraf waren wij erg blij dat ze ons hadden aangeschreven, want wat we in Ericeira troffen was geweldig. We werden erg hartelijk ontvangen en konden bijna gelijk aanschuiven voor de wekelijkse barbecue. Het was geweldig om te zien met wat voor een passie Steve en Susie te werk gaan (dit ervaren is natuurlijk een van de grote voordelen van een werkbezoek).

Het eerste deel van ons werkbezoek was erg intensief maar het was goed om al deze accommodaties te ervaren. Dit draagt bij aan ons grote doel, om mensen écht te vertellen hoe een accommodatie eruit ziet en de sfeer te beschrijven, iets wat met foto’s vaak niet lukt.

Olmo

Co-founder of SurfaWhile, with a passion for travel, surf, cooking, salsa, football and meeting new and interesting people.

Ontvang inspiratie in jouw mailbox!