+316-40488347 [email protected]

Janne gaat surfen op Fuerteventura – deel 1

SW Experiences Spanje

Na een weekje te hebben gesurft bij het fantastische surf house in Caparica, Portugal, vloog ik naar Fuerteventura. Ik wilde altijd al eens naar de Canarische Eilanden en eindelijk ging het gebeuren! Op Fuerteventura ben ik naar het surf house van Star Surf Camp gegaan en ik kreeg hier zeker geen spijt van! Hier deel ik enkele van mijn ervaringen en geef ik je een aantal handige tips voor als jij naar Fuerteventura komt.

Surfen op Fuerteventura

Op 28 oktober vloog ik, na een heerlijke week in het surfhuis Gota d’Agua te hebben gezeten, van Lissabon naar Fuerteventura. Hoewel het op de kaart niet echt een grote afstand lijkt te zijn, was het toch een lange vliegreis. Met een uur vertraging zat ik om 16.00uur dan eindelijk in de lucht. Een klein vliegtuigje bracht mij van Lissabon naar Tenerife, waar ik overstapte in een nog kleiner vliegtuig. Deze vlucht naar Fuerteventura was erg kort en vanuit het vliegtuig kon ik al prachtige landschappen zien.

Meer weten of dit surf house? Klik hier of lees snel verder

Het surf house

Bij aankomst stond de transfer al klaar, al moesten we wel wachten tot de bus vol zat, gelukkig duurde dat niet erg lang. Toen we gingen rijden, heb ik even contact gehad met Julie, de camp manager, zodat zij ook wist hoe laat ik aan zou komen. De transfer duurt wat aan de lange kant, maar een taxi € 55,- voor een enkele rit) vond ik net wat te duur. Tijdens de busrit had Julie mij al heel veel nuttige informatie toegestuurd over waar en hoe laat het ontbijt, de surflessen en de diners zijn. Ook stonden er tips in met leuke restaurantjes om te lunchen. Ook vanuit de bus kon ik prachtige foto’s nemen van de adembenemende natuur die Fuerteventura te bieden heeft. Uiteindelijk kwam ik rond half 11 in de avond aan bij het surfhuis, waar Julie mij stond op te wachten.

Surf House Fuerteventura

Julie liep mij tegemoet vanaf het surfhuis, wat nog geen drie minuten lopen is van de stop van de transfer. Ik kreeg een warm welkom en zij liet mij het gedeelde appartement zien. Nette, schone twee privekamers en twee gedeelde kamers voor vier personen. Twee gedeelde badkamers, een zitkamer en een keuken.  Op dat moment had ik twee kamergenootjes, hele aardige meiden. We deden nog een drankje op ons aangrenzend terras en zij maakten mij een beetje wegwijs over hoe het er allemaal verloopt. Het was gelijk erg gezellig, maar ik was blij toen ik na een lange dag dan eindelijk in bed lag.

Meer weten of dit surf house? Klik hier

Mijn eerste dag op Fuerteventura

De volgende ochtend was er een ontbijt in Julie’s appartement dat recht tegenover het mijne was. Het ontbijt is (di)vers, gezond en er was genoeg keuze. Alle mensen uit de verschillende appartementen die een deluxe-pakket hebben geboekt komen hier ontbijten op maandag, dinsdag en woensdag. Ik had al een aantal dagen last van mijn oor en ben daarom na het ontbijt naar de dokter in Corralejo gegaan. Een bekende van mij heeft mij hier naartoe gebracht en daarna ben ik met de bus terug gegaan. Een ritje met de bus is ongeveer 3,50eu en duurt 45 minuten. Een leuke ervaring om op deze manier de omgeving te zien.  Wederom werd ik geconfronteerd met het landschap van Fuerteventura. Ik moet zeggen, het is echt fascinerend! Het is inderdaad kaal, dor en maanachtig. Maar als je je daar op instelt, is het landschap prachtig. Even geen surfen voor mij helaas. Een vriendinnetje, Lena, wie ik al kende van een vorige surftrip bleek deze week ook in een van de appartementen te zitten. Ik heb haar even opgezocht en daarna zijn we, met de laatste surfles van de dag, meegegaan naar de reef in het busje. Die vertrekt vanaf de Star Surfshop in El Cotillo, ongeveer drie minuutjes lopen vanaf de appartementen. Hier werd de intermediate les gegeven. Het was fris en winderig, maar erg leuk om naar te kijken. De les duurt zo’n 2,5 uur en al met al ben je dus wel drie uur zoet. Na de surfles reden wij met hetzelfde busje terug naar het dorp. In de avond was er een diner in een restaurant iets verder het dorpje in. Een leuke wandeling door smalle straatjes waarbij je echt kunt zien wat voor leuk vissersdorpje El Cotillo is. Het diner bestond uit verschillende vegetarische tapas. Daarna zijn wij met nog een paar andere gasten naar Coyote Bar geweest voor een laatste drankje, heel veel meer barretjes heeft El Cotillo niet, dus verwacht geen grote clubs of een straat vol kroegen. Deze zijn overigens elders op het eiland wel te vinden.

Surfen, tapas en gezelligheid

De volgende ochtend heb ik toch besloten om te gaan surfen, wat op aanraden van de dokter eigenlijk niet mocht. Maar ja, je bent een surfer of je bent het niet. Oordoppen in en gaan. Omdat ik al wat ervaring had mocht ik van Octavio, de surfinstructeur, meteen het water in. De zee was wild met een sterke onderstroming, maar de golven waren leuk om mee te spelen. Ook deze surfles duurde ongeveer 2,5 uur en na even inkomen had ik het al snel weer te pakken. Na de les zijn we terug gereden naar de surfschool. Na ’s middags lunch te hebben gehaald bij de supermarkt die naast de bushalte zit heb ik even mijn rust gepakt. Om zes uur werd er een activiteit aangeboden door Star Surf, wat heel leuk bleek te zijn. In het plaatselijke delicatessen winkeltje was er een gratis proeverij van streekproducten; hapjes en jams gemaakt van cactus en aloë vera. De activiteit werd begeleid door Milan, die de entertainment doet bij Star Surf, en die ik net als Lena al kende van een eerdere ervaring met Star Surf. Na de activiteit hebben Lena en ik gekookt en hebben wij gezellig gegeten, want deze avond werd er geen diner georganiseerd door het surf house – wel zo lekker om af en toe dat zelf in te kunnen vullen.

Woensdag was er surfles van Sebastian. De tijden verschillen per surfles, omdat er wordt gekeken naar de omstandigheden. Wel fijn, want zo heb je gegarandeerd goede golven tijdens je les. Op het strand was de wind goed te voelen en de zee was daardoor ook onstuimig. De les werd leuk gegeven met een goede uitleg en een warming-up. Sebastian ging zelf ook mee het water in om tips te geven en je aan te moedigen. Na de les zijn we weer terug gereden en hebben we even wat geluncht. Daarna heb ik heerlijk met een boek bij het zwembad gezeten die bij het appartementencomplex hoort. Hier zit je lekker uit de wind en kun je goed van de zon genieten. In de avond was er weer een gezamenlijk diner bij de burgerbar tegenover de appartementen. Goeie burgers! Drankjes zijn voor eigen rekening, maar een halve liter bier voor 3,50 is goed te doen. Na het eten hebben wij met een groepje een taxi genomen naar Lajares, een dorpje op zo’n 20 minuten rijden van El Cotillo. Hier was een leuk barretje waar ze die avond een open jamavond hielden. Ook ik ben (als leadzangeres van een band) even het podium opgesprongen en dit was een erg leuke ervaring! Zeker de moeite waard om heen te gaan. Toen dit afliep, zijn we met een aantal in de taxi gesprongen naar de het meest bekende stadje van Fuerteventura; Corralejo. Corralejo is een iets groter stadje dan El Cotillo en Lajares, waar je veel winkels, een straat vol kroegen en wat meer toeristische attracties kunt vinden. Aan het einde van de nacht zijn we met de overgebleven mensen teruggereden met de taxi (25 euro totaal) naar El Cotillo.

Meer weten of dit surf house? Klik hier

Mijn tips voor als je gaat surfen op Fuerteventura

• Heb je een rijbewijs? Huur een auto en verken het eiland met een surfplank op je dak. Er zijn genoeg stranden om lekker te gaan surfen of om een duik te nemen in de zee.
  • Heb je geen rijbewijs, dan is de bus ook een goede optie. De lokale bus rijdt door verschillende dorpjes en vanuit de bus kun je een goede indruk krijgen van het eiland. Heb je iets meer te besteden, pak dan een taxi.
  • De prijzen zijn ongeveer hetzelfde als in Nederland. Omdat het een eiland is, moet alles worden geïmporteerd en daar betaal je dus ook voor.
  • El Cotillo is een leuk vissersdorpje dus verwacht geen grote uitgaansgelegenheden. Je komt hier daarom wel helemaal tot rust, omdat het er lekker laidback is. Mocht je een avond echt willen stappen, pak dan een taxi naar Corralejo.
  • Zijn je surflessen op? Je kunt altijd lessen bijboeken. Geen behoefte aan surflessen? Huur dan los je plank en eventueel wetsuit. De medewerkers van de Star Surfshop kunnen dan veel tips geven over de spots op het eiland.
  • Enjoy!

Olmo

Co-founder of SurfaWhile, with a passion for travel, surf, cooking, salsa, football and meeting new and interesting people.